Мир воєнного міста
Документальний фільм "Маріуполіс", режисер - Мантас Кведаравічюс; Литва, Німеччина, Франція, Україна, 2016
Останнім часом стало популярним писати
книги чи знімати фільми про війну. Зробити це переконливо – надскладне завдання,
особливо якщо автор не пережив її на власному досвіді. Та війна має багато
облич – це не тільки події на фронті, а й те, що відбувається з цивільними
людьми: як вони живуть після бойових дій, що думають і відчувають, коли ходять
розгромленими вулицями, чи змінюються їхні погляди і діяльність.
Показати іншу грань життя воєнного міста
наважився литовський режисер. У лютому 2016 року на Берлінському міжнародному кінофестивалі
дебютував фільм Мантаса Кведаравічюса «Маріуполіс». Ідея зняти цю стрічку
виникла випадково: навесні 2015 Кведаравічюс працював над ідеєю документального
фільму про грецьке поселення Статіс поблизу Маріуполя. Коли ж відвідав це місто
(за словами режисера, «найбільш кінематографічне із усіх, які бачив»), вирішив
зняти картину про його життя під час війни, «про людей і обставини, цінність
кожної хвилини».
Січень 2015 став трагічним для жителів
Маріуполя та агломерації. Тоді проросійські терористичні угрупування увірвалися
на територію міста, обстріляли блокпости українських військових і кілька
житлових кварталів. Унаслідок цього загинуло тридцять осіб і більше ста було
поранено. Обстріли з градових установок продовжувалися ще протягом деякого
часу.
Ці події і їх наслідки – тема стрічки.
Та головний акцент у ній – життя міста в умовах непроголошеної війни. Спокій
під час бойових дій. У ній мінімальна кількість кадрів з вибухами й обстрілами.
Режисер зумів показати розмірений плин буднів жителів міста у найважчих умовах.
Крізь історії окремих людей ми бачимо місто в різних іпостасях: воно портове,
індустріальне, провінційне (іноді
занадто – може, тому що зйомки відбувалися у сусідніх селищах Широкиному і
Сартані), але зі своїм культурним життям.
«Маріуполіс» побудований на контрастах.
Зокрема, у ньому багато сцен, коли одні й ті ж люди зображені в різних умовах:
до, під час і після обстрілів. Режисер «погрався» зі змішуванням високого і
прозаїчного: постановка античної п'єси у приміщенні міського клубу з облупленими
стінами, крупний план Венери Мілоської в ореолі мух, чоботар-вірянин, у
майстерні якого красуються портрет Брежнєва, погруддя Леніна і Сталіна.
Нотка іронії відчувається у зображенні
захоплень мешканців Маріуполя. У побуті містян досі простежується тяглість за
радянським минулим. Так, багатьом маріупольцям імпонують російські пісні,
радянські діячі і герої, свята (зокрема, дев’яте травня), хтось і досі сумує за
«Эхом Москвы» і радянськими карбованцями. Творці фільму побіжно висвітлюють
протилежні позиції у сприйнятті днів жалоби тощо. Та ця іронія не зла. Умови, в
яких жили ці люди протягом останніх десятиліть – далеко не українські, і ми
розуміємо їхні політичні причини. Утім, фільм допомагає краще збагнути настрій
населення тепер, місце «українськості» у житті пересічних жителів Маріуполя.
Цей фільм має ще одну особливість, яка відрізняє
його від багатьох документальних стрічок – у ньому немає «розкритих» героїв.
Головний і єдиний герой фільму – місто. Усі інші персонажі, які з’являються на
екрані, немов пазли, вибудовують багатогранний образ цього багатоликого
«створіння» до і після війни. Він десь перегукується із прозою Бальзака – така
собі «Людська комедія», вміщена у дев’яносто шість хвилин.
Крім того, глядача «підкуповують» щирі
крупні плани, а деталі «чіпляють» за живе. Не тільки українського глядача – на
Берлінале європейська аудиторія активно долучилася до обговорення фільму і
цікавилася зображеними реаліями. І це не дивно. Перший фільм режисера «Барзах»
(2011) про російсько-чеченську війну також відомий у Європі. Можливо, певну
роль у цьому відіграло те, що «Маріуполіс» – «дитя» не власне українського
виробництва. Його спільно створили Україна, Литва, Франція, Німеччина.
Головною ідеєю стрічки здається те, що
після паніки і жахів завжди повертається звичний ритм буття. Люди і далі народжуються, одружуються, помирають,
робітники ходять на завод, браконьєри незаконно виловлюють рибу, самодіяльні
артисти виступають на сцені міського клубу.
Звісно,
для декого життя змінюється кардинально. І тільки розгромлені будинки,
крамниці, продірявлені стіни і сліди на асфальті нагадують про минулі жахи. Залишається
тільки пам’ятати про все, що сталося, і жити далі.
Коментарі
Дописати коментар